torsdag 14 juli 2016

Kanelbullar

 
Finns det något bättre än att fylla hela huset med denna doft? 

Fått frågan hur jag gör dessa små/stora bullar, så jag tänkte snabbt och enkelt förklara!

Man fyller degen med sin fyllning och viker degen antingen dubbelt eller treslag. Sedan skär man helt enkelt strimlor i ca 0,5-1 cm breda. En smaksak. 
Skär med vad du har, lilleman eller en pizzadelare eller en sån här som jag använde (vet inte riktigt namnet på det 😳). 

 

Sedan är det bara att snurra ihop dem, tills man fått önskad storlek! Snabbt och enkelt. Och lite kladdigt. 😄 Eftersom de blir lite kladdiga runt om har jag inte behövt pensla dem för att få toppingen att fastna (pärlsocker, råsocker, hackad mandel etc). 

 

Lycka till!

Recept på vetedeg
Om ni önskar ett recept på (vad jag tycker är) en perfekt deg, så kommer en variant från Pain de Martin.

150 g smör
25 g jäst
250 g mjölk
250 g vatten
150 g rörsocker
6 g salt
850-900 g vetemjöl

Blanda alla ingredienser och kör i en degblandare i ca 15 minuter. Degen blir elastisk och fin och släpper från kanterna. 

Forma degen till en rund bulle och låt vila 1,5h. 
Kavla ut och fyll med önskad fyllning och gör dina bullar i önskad form. 
Låt jäsa 1,5-2h på plåt. 
Beroende på storlek på bullarna, 200-225 grader, 10-15 min. Innertemperatur ska vara 98 grader. 

Lycka till!


3 kommentarer:

  1. Lägger du upp något bra recept på degen också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag göra! Tänkte att alla har sin egen variant 😄 Återkommer i denna fråga!

      Radera
    2. Hej igen Lessrof!
      Nu är bloggen uppdaterad med recept! 😋

      Radera