söndag 18 september 2016

Äpplen

  
Jag är inte mycket för frukt i desserter, egentligen. Men äpplen har sakta letat sig in i mitt lilla hjärta, och tycker numer att det är ett måste med en äppelpaj på höstbordet. Nu är det ju inte höst än, och med denna värmen vi har hade man kunnat tro att vi befann oss på Rivieran!

Jag har fått dessa underbara äpplen från en vän som har flera enorma äppelträd! Men jag måste nog säga att Mio-äpplet är det jag föredrar. Friskt och syrligt och en alldeles underbar färg! 

Tänkte dela med mig av tre recept här idag. Först en ny äppelkaka som jag bara gjort en gång. Sedan ett superenkelt äpplemosrecept. Och sist men inte minst en paj som jag gjort i flera år och alltid lika uppskattad. 

 

Denna första kakan har jag bara gjort denna enda gång. Min botten blev tyvärr lite hård, men om den serveras varm var den lättare att äta. Men den var god, och pricken över i var verkligen den salta karamellsåsen! Yum! 

 

Äppelkaka i bit (ca 12 st bitar)
Ugnen på 150 grader
Botten
115 g smält smör
50 g rörsocker
1 tsk vaniljpulver
125 g mjöl

Fyllning
ca 450 g hela äpplen
2 msk mjöl
2 msk rörsocker
1 tsk kanel

Smultopping
40 g havregryn
70 g farinsocker
1 tsk kanel
30 g mjöl
60 g rumsvarmt smör

Botten
1. En form, ca 20x20 cm, bakplåtspappersklädd. (Du vet väl att om du skrynklar pappret ordentligt är det enklare att anpassa till formen!)

2. Blanda samman allt, tryck ut i formen och in i ugnen. Enligt receptet ska den vara inne i 15 min, men min blev lite för hård tycker jag. (Kommer att prova 10 min nästa gång...)

Fyllning
1. Sätt ugnen på 180 grader. 

2. Skala äpplena och skär i tunna skivor. Sätt åt sidan. 

3. Blanda samman de torra ingredienserna och täck sedan äpplena med blandningen. Rör om försiktigt. 

4. Lägg i formen. 

Smultopping
1. Blanda alla torra ingredienserna och knip sedan in smöret så det blir en smulig deg. 

2. Strö smulet över äpplena och sätt in i ugnen. 

3. 30-35 min i ugnen eller tills gyllene. 

4. Servera varm eller kall, lika god!
Ringla över den salta karamellsåsen och servera!

Detta ger rätt mycket sås, men den kan sparas ett par veckor i kylen eller halvera receptet om mindre mängd önskas. 
Salt Karamellsås
5 dl socker
160 g smör i kuber
2,5 dl vispgrädde
4 tsk flingsalt

1. Häll sockret i en (rätt stor) kastrull och värm på medelstark värme. Rör inte om! När sockret börjar smälta och blir brunt i kanten rör du försiktigt med en sked in mot mitten tills allt sockret smält. 

2. Tillsätt smöret och blanda ordentligt. 

3. Häll i den varma gräddmjölken mycket sakta - se upp för det kommer bubbla ordentligt!

4. Rör försiktigt tills allt har blandats, ta bort från värmen. 

5. Blanda i saltet efter egen smak. Vill man har mer eller mindre, javisst! 

🍎🍎🍎🍎🍎

Äpplemos kan man ha till mycket! Lägga på müslin, pannkakorna eller havregrynsgröten. Med Mio-äpplena blir det så himla härlig färg! Enklaste receptet, går fort att göra och löjligt gott. 

 

Enklaste äpplemoset
2 kg hela äpplen
3-4 dl rörsocker
1,5 dl vatten

1. Skala äpplena och dela i mindre bitar och lägg i stor kastrull. 

2. Tillsätt vattnet och koka upp och låt koka ca 15 min. 

3. Det ser ut som det är mycket vätska, men det blir bättre när man mosar äpplena. Jag mosade med vanlig visp. Mosa till önskad konsistens. 

4. Häll upp på varma lufttäta burkar och förvara i kylen.

🍎🍎🍎🍎🍎

Denna äppelpaj är verkligen min favorit. Den kan uppfattas som söt, men jag föredrar söta desserter! 😄
Denna tog vi med till svärföräldrarna och serverades med vaniljvisp, men favorittillbehör är självfallet glass! 
Man behöver inte förbaka pajskalet, så man sparar lite tid här. 
 
 
Apple Crumble Pie
Sätt ugnen på 210 grader
Botten
3,5 dl vetemjöl
100 g rumsvarmt smör
3 msk iskallt vatten

Fyllning
2 msk vetemjöl
5 msk rörsocker
2 tsk kanel
ca 700 g äpplen, skalade och tunnt skivade

Smultopping
2,5 dl vetemjöl
1,75 dl farinsocker
100 g rumsvarmt smör

Botten
1. Finfördela smöret i vetemjölet och nyp ihop till smulig deg.

2. Häll över det kalla vattnet och knåda ihop till en boll. 

3. Kavla ut eller tryck ut degen i en 23 cm diameter pajform (eller en vanlig bakform med löstagbar kant). 
Om möjligt så gärna över kanten. Nagga med gaffel. 
Ställ åt sidan. 

Fyllning
1. Blanda de torra ingredienserna och lägg sedan äpplena i blandningen. Skaka försiktigt runt, alt blanda med en slickepott, så allt täcks väl. 

2. Lägg fyllningen i pajskalet. 

Smultopping
1. Blanda mjöl och farinsocker. Finfördela smöret i blandningen och nyp ihop till en grov smuldeg. 

2. Strö smuldegen över äpplena och grädda i 10 min på 210 grader. 

3. Sänk ugnsvärmen till 190 grader och baka ytterligare 25-35 min, tills pajen är gyllene. 

Serveras varm, ljummen eller till och med kall. Vaniljglass är min favorit bland tillbehör, men det går även bra med t.ex. grädde eller vaniljvisp. 

Ha en bra äppeltid!
🍎🍎🍎🍎🍎

2 kommentarer:

  1. Mums! Har sparat min bit av äppelkakan till ikväll ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi hoppas att den smakar bra! 😋

      Radera