måndag 26 september 2016

Havrekakor

 

Småkakor är en väldigt bra (och smakrik) "gåbort-present". Och så var fallet med dessa havrekakor. Bortbjudna till en annan barnfamilj, då passar dessa perfekt till eftermiddagsfikat. Eftersom de innehåller havre så kan man ju inbilla sig att de är lite nyttiga i alla fall... haha. 

Fast jag missbedömde mitt förrådsinnehåll, och istället för farinsocker så fick jag ta mörkt muscovadosocker. De gav kakorna en någon bränd smak, men det var faktiskt rätt gott. Men jag rekommenderar farin- alt ljust muscovadosocker. 
Jag tog en ljusare choklad, då dessa främst var tänkta till barn. Men ta en mörkare om man vill ha mindre sötma. 

De passar bra till barn, men de var även bra för barn att hjälpa till att baka! Dottern hjälpte till med allt förutom att knäcka ägg och hacka choklad. Så det var nöjda leenden här hemma. 
Receptet på dessa har jag hittat på Manuelas blogg, 
Passion 4 baking. Det kommer definitivt bli fler recept från hennes sida!

Havrekakor
ca 18 st
Ugnen: varmluft, 180 grader

170 g osaltat smör, rumstemp 
150 g strösocker
150 g farinsocker
2 stora ägg, rumstemp
1 tsk vaniljextrakt/pulver
300 g havregryn
190 g vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
230 g grovt hackad choklad

1. Blanda smör och båda sorters socker fluffigt, ca 5 min i blandare. 

2. Tillsätt äggen, ett i taget. Använder du vaniljextrakt blandar du i det med sista ägget. 

3. Blanda resten av de torra ingredienserna (ej chokladen), alt vaniljpulver om du använder det, i en separat bunke. Tillsätt sedan i smörblandningen. 
Blanda ordentligt!

4. Rör i chokladen, blanda väl. 

5. Rulla till bollar, i önskad storlek, lägg på bakplåtsklädda plåtar. Jag fick ut 18 kakor, fördelat på två plåtar. 

6. 180 grader, 12-14 min. 
Jag hade varmluft och kunde därmed ha inne båda plåtarna samtidigt. Mina fick vara inne 14 min och de blev så där härligt sega! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar