lördag 3 september 2016

Maränger

 
Bästa tillbehöret till glass! I vår familj i alla fall! 😄
I och med att det görs en del glass här hemma blir det per automatik en del äggvitor över. En del säger att jag ska göra äggviteomelett, men jag har inte kommit dit än... Maränger är mer i min smak! 😋

Det är så smidigt. Man blandar äggvitor och socker, spritsar ut i önskad storlek och in i ugnen. Klart!

Tänkte göra en kolaglass senare i veckan, och då blir det ännu fler äggvitor till marängförrådet. Det som är bra är att de i stort sett kan sparas i flera veckor utan problem. Se bara till att det är ett rent glas/bunke och täpp till ordentligt med lock eller plastfolie. 

Jag använder rörsocker, och det ger lite mer knäckig smak än vanligt strösocker. Men självklart går det lika bra om man vill använda det istället. 

Recept på maränger
Varmluft, 100 grader (så kan du ha inne flera plåtar samtidigt)

1,3-1,4 dl ekologiskt rörsocker per äggvita

Visst beror det på hur stora äggvitorna är, men är de riktigt små så kanske det räcker med 1 dl. 

1. Vispa upp äggvitorna först, på låg hastighet. Jag har läge 4 (av 10). På så sätt blir marängen mer stabil. 

2. När vitan har bildat ett fast skum, så häll i sockret lite i taget och höj hastigheten (jag använder läge 6). 

3. När allt socker är i så vispar jag ett par minuter till. Vispar man för länge så kan marängen bli lös igen, och det vill man ju inte.

4. Bildas det toppar på vispen (se översta bilden) som håller sig kvar, så är marängen klar. 

5. Häll i smeten i en spritspåse med önskad tyll och spritsa ut på plåtar till önskad storlek, alternativt klicka ut smeten med en sked på (bakplåtspappersklädda) plåtar. 

6. Beroende på storlek så varierar tiden i ugnen, men 60 min räcker för min ugn. När man kan lyfta på marängerna och de lossar från pappret är de klara. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar