lördag 10 september 2016

Kolaglass

 
Jag skrev ju i min förra post att det skulle göras kolaglass senare i veckan, och visst blev det så! 
Det får ju bli lite variation på glassen, och inte bara vaniljglass tycker jag. Med det här varma vädret försvinner glassen lika snabbt som den kommer in i frysen! Visst är det ett bra sätt att svalka sig i denna underbara sensommar!?

Ni har inte glömt marängerna som jag gjorde? De passar utmärkt till, det är gott med lite crunch i denna mjuka och lena glass. 
Min blev dock lite isig, har svårt att sätta fingret på varför den blev så...? Inte så mycket så det störde, men ändå...

Denna glass kommer från Linda Lomelinos bok Lomelinos Glass. Massor med härliga recept och väldigt snygga foton!

Receptet innehåller rom, och jag kan inte riktigt bestämma mig om jag vill ha det i eller inte. Nästa gång ska jag prova utan, så har jag något att jämföra med. Det var inte särskilt mycket, men smaken fanns där tydligt. 

Originalreceptet är 1/2 liter, men det räcker inte långt här hemma och när man ändå lägger ner jobb på att göra glassen så kan man göra dubbelt upp direkt! Så, om ni vill göra en liten omgång går det utmärkt att halvera receptet!

Recept på kolaglass
Ger drygt 1 liter

5 dl mjölk 3%
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
100 g smör i kuber
6 stora äggulor
1 msk rom (kan uteslutas)

1. Häll upp hälften av mjölken i en skål, sätt en sil över skålen. 

2. Häll resten av mjölken i kastrull tillsammans med grädden och värm på låg värme. 

3. Häll sockret i en annan (rätt stor) kastrull och värm på medelstark värme. Rör inte om! När sockret börjar smälta och blir brunt i kanten rör du försiktigt med en sked in mot mitten tills allt sockret smält. 

4. Tillsätt smöret och blanda ordentligt. 

5. Häll i den varma gräddmjölken mycket sakta - se upp för det kommer bubbla ordentligt! (Jag hoppande till ordentligt och skvätte ut lite gräddmjölk...) 

6. Rör försiktigt tills allt har blandats, ta bort från värmen. 

7. Vispa äggulorna ljust och pösigt i en rätt stor bunke. 

8. Rör ner den varma kolan i äggulorna och blanda väl. 

9. Häll tillbaka allt i kola-kastrullen och värm under omrörning tills blandningen tjocknar (ca 84 grader). 

10. Sila kolan och blanda med resterande mjölken. 

11. Tillsätt ev rom och blanda runt. 

12. Låt svalna helt i kylen eller med isvattenbad innan den körs i glassmaskin. 

Smaklig spis!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar