onsdag 24 augusti 2016

Coffee & Vanilla Éclairs

  
Det här receptet har jag velat göra i 2,5 år! Men det är inte så ofta man får köket för sig själv under längre stunder när man är småbarnsförälder. När chansen, och orken, finns så får man ta den. 
Receptet kommer från Mia Örhns Franska Bakverk och hon har skrivit detta i tidningen BAKA 2014. 

Detta var svårare än jag trodde. Och hemskt pilligt. Att göra själva petit choux-degen var väldigt enkelt måste jag säga. Även spritsningen och gräddningen. Men sen började problemen. De var jättefluffiga och gyllenbruna när jag tog ut dem ur ugnen. På två sekunder blev hälften platt fall... What?? Googlade lite efter och då står det att man ska öppna ugnsluckan och låta dem stå kvar 10 min innan man lägger dem på galler. Ok! Nästa gång så... När jag får möjlighet och ork...
Att fylla dem var lite kladdigt. Eftersom mina inte var så fluffiga... Men med lite tålamod gick det. Jag satte en påsklämma i andra änden på spritspåsen, så hade jag bara en ände att hålla kolla på.  

Jag älskar kaffesmak i det mesta. Här är det kaffe- och vaniljfyllning samt kaffeglasyr. Det finns ju massor med andra fyllningar och smaksättningar, man tar helt enkelt det som man tycker bäst om!

Även om det var pilligt så var det himla gott. Speciellt med en espresso till. 

Recept på Coffee and Vanilla Éclairs
20-22 st
Deg
100 g vatten
100 g mjölk
100 g smör
5 g strösocker
1 krm salt
120 g vetemjöl
240 g ägg

Vanlig över- undervärme, 200 grader. 
Varmluft, 175 grader. 

1. Koka upp vatten, mjölk, smör, strösocker och salt i en kastrull. 

2. Rör ner siktat mjöl i den kokade vätskan. 

3. Rör kraftigt med en träslev några minuter tills degen blivit fast, jämn och glansig. 

4. Häll degen i en bunke och vispa på låg fart med elvisp ner ett ägg i taget. Det ska vara ordentligt blandat innan nästa ägg blandas i. 

5. Häll i spritspåse med rund tyll. Jag använde storlek 15. Spritsa ut på bakplåtspapper ca 10 cm strängar, med lite mellanrum. 

6. Över- undervärme: grädda en plåt i taget 20 min. 
Varmluft: båda plåtarna inne samtidigt 20 min
Öppna luckan och låt dem stå några minuter innan de läggs upp på galler.
Låt svalna helt innan de fylls. 

Fyllning
500 g mjölk
50 + 5 g socker
1/2 vaniljstång
120 g äggula
40 g maizenastärkelse
Espressopulver snabbkaffe efter smak + kokande vatten
50 g smör

1. Koka försiktigt upp mjölk och 50 g socker och den urskrapade vaniljstången. Låt stå och dra medan du gör punkt nr 2. 

2. Vispa äggulorna luftigt tillsammans med 5 g socker och maizenan. 

3. Ta ut vaniljstången. Vispa ner äggsmeten i den varma mjölkblandningen, koka upp under omrörning och låt sjuda ett par minuter. Den tjocknar snabbt. 

4. Lös upp kaffet i vattnet och smaksätt krämen. 

5. Blanda i smöret och rör tills det smält. 

6. Låt svalna något innan du fyller éclairerna. 

Gör tre hål i éclairen på ovansidan, med t.ex. en vass tandad tyll eller en kniv. 
Tryck sedan försiktigt in fyllningen i vänstra eller högra hålet tills du ser fyllningen i mitthålet. Då fyller du från andra hållet. 

Glasyr
120 g florsocker
4 tsk vatten
Espressopulver utblandat med lite varmt vatten, efter önskad styrka

Tillsätt vattnet droppvis tills glasyren rinner sakta av skeden. 
Bred försiktigt över hålen du fyllde eclairen med. 

Lycka till! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar