måndag 22 augusti 2016

Ljust surdegsbröd

 
 Lycka! När allt bara bli så där som man hade tänkt sig. Eller iallafall nästan som man hade tänkt sig. 
Äntligen fick jag till en sådan där perfekt och smidig deg, jäser som den ska och beter sig som jag vill. Nästan. När jag lade upp dessa på bakstenen så flöt de ut. Ordentligt! Det blev t.o.m. så att det innersta brödet rann över kanten... Oops. 

Även om resultatet blev platt så blev det ett luftigt och härligt surdegsbröd!
 
 
Men av detta har jag lärt mig något, igen! Nästa gång ska jag knåda degen lite mer, så håller de nog formen bättre. 

Det var så varmt igår, så jästiderna blev väldigt korta. Så allt har med temperatur runt om oss att göra när bröd bakas. Det komplicerar lite...

Sedan har jag ändrat sätt att hantera degen, helt! Denna gång använde jag endast mina händer, och brödet jäste mycket längre. Jag anger cirkatider då man gör det som passar bäst för en själv. 

Det finns flera varianter att få hårdare skorpa på bröden. Vissa har inne en oöm plåt som de häller vatten i. Andra lägger in isbitar i botten på ugnen. Jag sprayar med en vattenflaska direkt på bröden direkt när jag satt in dem. Även här gör man det som passar bäst för en själv.  

Recept på ljust surdegsbröd, 2 st
350 g surdeg
400 g vatten, 27 grader
700 g vetemjöl
20 g grovt salt

1. Blanda ihop allt för hand, men bara tills degen går ihop. Det blir en rätt kletig deg. Täck och låt vila 1-2h. 

2. Dags för knådning. Jag vek degen flertalet gånger i bunken, men här skulle jag nog knådat lite mer. För att de skulle behålla sin form bättre.

3. Låt degen vila i bunken 2-5h. Jag låter degen jäsa tills det bildas små blåsor på degen.

4. Dela sedan upp den i två delar, och vik respektive del så den passar jäskorgen. Jag hade en handduk i korgarna denna gång. 

5. In i kylen, och låt stå tills du ska grädda dem. Minst 8h. Mina stod i 16h. Det går även att grädda dem direkt, om så önskas. 

6. Ugnen hade jag på 250 grader, bakstenen i. Startat ugnen minst 30 min innan gräddning. 

7. Vält ut bröden på spade och snitta och in i ugnen. Spraya med vatten och sänk till 230 grader. 

8. Bröden ska upp i 96-98 grader. Idag tog det bara 25 min. 

9. Låt vila på galler och vänta minst 1/2h innan du skär i dem. 
Lycka till!

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar