måndag 8 augusti 2016

Sommarpaj

  
När rabarberna växte som bäst passade vi på att frysa in lite. Perfekt att ha till en enkel knäckig sommarpaj! Vanligtvis brukar jag göra denna paj med jordgubbar, men både äpplen och rabarber fungerar utmärkt! Man tager vad man haver helt enkelt!

Medan rabarberna fortfarande var frusna så strödde jag över råsocker och lät dem tina framme. Det blev rätt mycket vätska, så för att inte pajen skulle bli för rinnig fick jag krama ur vätskan innan jag tryckte ner bitarna i smeten. Detta recept kommer från svärmor!

Recept på knäckig sommarpaj
75 g smält smör
1 ägg
2 dl råsocker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
ca 2 dl valfria bär/frukter
Ugn: varmluft 175 grader, galler mitt i ugnen 

Medan du smälter smöret så vispar du ägget och sockret pösigt. 
Blanda mjölet och bakpulvret. 
Därefter rör du ner mjöl/bakpulverblandningen med t.ex. en slickepott. 
Sist rör du i det smälta smöret. 
Jag använder mig av en mindre pajform, men en "standardstorlek" fungerar utmärkt. 
Bred ut smeten i formen och tryck ner den önskade frukten/bären. Tänk på att det inte får bli för vattnigt. 
Eventuellt kan du strö över lite pärlsocker. 
30-40 min i ugnen. 

 

Tiden i ugnen kan självklart variera, men håll koll efter 35 min. 
Kan serveras med antingen glass eller grädde! 

 

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar