onsdag 3 augusti 2016

Fröknäcke

 
 
 En regnig dag, och något saknades i skafferiet... Dags för fröknäckebak! Enkelt och gott, bättre blir det inte. Härligt är också att alla verkar ha sitt egna recept. Ungefär som kanelbullar eller lussekatter. Med knäcke är det smidigt då man tar vad man har hemma. Så saknar man något så kan man kanske byta ut mot något nytt spännande?
Nedan har jag pumpakärnor, solroskärnor, linfrön och sesamfrön. 
 
Något jag har bytt ut är den vanliga oljan mot pumpaolja. Jag har i pumpakärnor, så detta förhöjer smaken samt gör knäcket lite mörkare. Denna oljan har jag köpt i Österrike, men det finns garanterat att köpa i svenska affärer. 
Det blir en sådan härlig grön färg på degen!


Så använd receptet som en hänvisning, och inget absolut! 

Recept på fröknäcke
Sätt ugnen på varmluft, 150 grader
1 dl solroskärnor
1 dl skalade sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl pumpakärnor
1 tsk flingsalt
2 dl valfritt mjöl
2,5 dl kokande vatten
1/2 dl rapsolja (eller kanske pumpaolja?)

Blanda alla ingredienser. Jag brukar tillsätta vattnet sist. Rör ihop snabbt och sprid ut på två plåtar (blir inte helt fulla plåtar) så tunnt du kan med t.ex. en slickepott. 
Ett tips jag fått är att strö flingsalt ovanpå, innan gräddning, om man så önskar. 
Sedan har jag förskurit i bitar innan gräddning för att lättare kunna bryta dem i jämnstora bitar. Men lite av charmen med egengjort knäcke är att ingen bit är den andra lik. 
 
 Eftersom det är varmluft kan du ha inne plåtarna samtidigt. Oftast är de klara efter 30 min, men om de är lite tjockare kan de behöva 10 min till. De ska vara rätt stela när man känner på dem. 
 
Jag låter de svalna i ugnen med ugnsluckan på glänt. 
Förvaras i t.ex. plåtburk. 

Lycka till!



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar