söndag 14 augusti 2016

Peanut Butter Chip Cookies

 

De senaste åren har jag börjar tycka om jordnötter mer, i fler former än just jordnötter. Kakor, smör och choklad är några exempel. 
Har hittat ett bra märke som är utmärkt att baka med, och det är Reese's. Senast hittade jag dessa bitar som är likadana som "chocolate chip", fast då jordnötssmak. Har sett dem både i livsmedelsbutiker samt på The American Store här i Malmö. 
 
 

Dessa är utmärkt som en "liten" kaka till kaffet! Om man gillar lite sötare kakor. Det blir väl inte mer amerikanskt än så här? Eller varför inte som topping till vaniljglassen? Sega, söta och mängder av jordnötssmak! 

Det finns ju mängder av recept, och alla är så klart i amerikanska enheter t.ex. cups, men jag har mätt i dl och här är min variant. En perfekt omvandlingstabell har Leila gjort!

Degen ska kylas i kylskåp, minst 4h. Detta för att de ska bli lite sega i mitten. De kan även stå längre, de mår inte dåligt av det. 

Jag hade lite svårt att få hela degen att hålla ihop när jag tillsatte jordnötsbitarna, och kakorna gick lite sönder när jag plattade till dem. Så kanske lite mer vätska, eller mindre mjöl? Återstår att se till nästa gång. 

Recept på Peanut Butter Chip Cookies
20 stora kakor

2 dl farinsocker
1 dl rörsocker
200 g slätt jordnötssmör
100 g smör

1 stort ägg
1 tsk vaniljpulver
1 msk mjölk
1 tsk bakpulver
1/4 tsk salt

4,5 dl vetemjöl
280 g Reese's Peanut Butter Chips

1. Mixa ihop båda sorters socker och båda sorters smör, 2-3 minuter i maskin. 

2. Tillsätt ägg, vaniljpulver, mjölk, bakpulver och salt. Låt det blandas ordentligt. 

3. Tillsätt sedan mjölet under tiden maskinen går, tills degen går ihop. 

4. Rör i jordnötsbitarna och försök få degen att gå ihop. 

5. Rulla ca 20 stycken jämnstora bollar av degen och lägg på ett bakplåtspapper (eller mindre om så önskas). De kan ligga tätt för de ska in i kylskåpet och därmed inte kommer att ändra storlek.

6. Låt stå i kylskåp minst 4h. 

7. Dela upp kakorna på två plåtar och tryck ner dem lite lätt med handen. De kommer inte flyta ut så mycket av sig själva, så du ger formen nu. 

8. Ugnen står på 180 grader, varmluft (så kan du ha inne båda plåtarna på samma gång).
Får du ut 20 kakor är de rätt stora, och för att få dem lite sega så hade jag dem inne i 11 min. 
Tiden beror på kakstorlek och ugn, så när kakorna är lite mörkare vid botten så borde de vara klara. (Mindre kakor, mindre tid, ca 7 min.)
Ta ut och låt kakorna vila på plåtarna 5 min innan de läggs på ett galler. 

Förvaras i lufttät burk i ca 3 dagar eller frys in dem!

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar